Plats – Lindenbaum

För en vecka sedan lånade jag tre böcker på Trelleborgs bibliotek, den förste började jag läsa på bussen till Malmö i går. Den gjorde mig – åtminstone ända fram till slutet mycket fascinerad. Det var Pija Lindenbaums ”Plats”
Korta meningar, korta avsnitt, avskalad och innehållsrik, den fick mig att tänka på Nobelpristagaren Albert Camus bok ”Främlingen”, en roman från 1942, som betraktas ett av existentialismens mest lyckade verk.
”Plats” är Pija Lindenbaums första ”vuxenbok”, Jag har aldrig hört talas om henne men enligt recensenterna är hon en mycket berömt författare av barnböcker. Detta tycks också ha påverkat deras bedömning av ”Plats”.
Den kvinnliga huvudpersonen har verkligen svårt med mänsliga kontakter. Hon blir en ”främling” i verkligheten.
En hund kan ge henne så mycket mer. Hennes man ger henne inte den kärlek hon så väl behöver och som hon därför helt förtränger. Hans förhoppningar på henne gör luften tjock. Sin älskare skjuter hon ifrån sig.
Recensioner:
Annina Rabe i Svenska Dagbladet: ”Ett sammanbrott utan förlösning”. Hon läser en vuxendebut som är så obehaglig, och så totalt renons på den humor och värme som präglar hennes barnböcker. En berättelse som strävar efter att försätta läsaren i samma otrygga tillstånd som huvudpersonen befinner sig i
Camilla Carnmo i Borås Tidning: ”Avskalad vuxendebut som inte berör”. Hon har ”så orimliga förväntningar att jag tycker att boken är dålig bara för det”!
Johanna Karlsson i Bokhora tycker inte om boken.

Detta inlägg publicerades i Böcker, Books och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar